Városlista
2024. május 8, szerda - Mihály

Hírek

2016. December 17. 18:32, szombat | Helyi
Forrás: Infopapa.hu (Szalóky Zsolt)

Volt egyszer egy Sámán Század

Volt egyszer egy Sámán Század

Húsz évvel ezelőtt, 1996. december 17-én repültek utoljára a pápai MIG-23-asok. Erre az évfordulóra emlékezve szervezett baráti találkozót Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület a Bázisrepülőtéren, szombat délután.

Az ország minden pontjáról érkező mintegy százfős pápai veteránokból álló társaság a repülőtér területén kiállított MIG-23-as mellett gyűlt össze. Szolyák Sándor egykori őrnagy visszaemlékezett egészen 1979-ig, amikor az első hat darab repülőgép megérkezett a pápai támaszpontra. - 1992-ben lettünk Sámán Század. Sok nemzetközi repülőnapon vehettünk részt itthon és külföldön egyaránt. Sajnos az első pápai repülőnapunk tragédiával ért véget. Aztán egyre inkább elhatalmasodott rajtunk a pénztelenség, egyre kevesebbet tudtunk repülni - mondta a veterán katona, akinek a beszédéből az is kiderült, hogy az 1996-os utolsó felszálláskor még nem tudták, hogy többé nem repülhetnek a MIG-23-asok. A pápai gépek összesen több mint huszonkétezer órát voltak a levegőben.

A rendezvény koszorúzással folytatódott, majd az egybegyűltek a bázis közösségi terében nosztalgiáztak tovább, ahol elhunyt társaikról emlékeztek, de láthattak olyan képsorokat is, melyeket eddig sosem mutattak be.

Szőke Sándor törzszászlós azok közé tartozik, aki még a Szovjetúnióban kapott kiképzést a MIG-23-asból, és egészen az utolsó repülésig mechanikus volt. Mint mondta, több szomorú emléke is kötődik a típushoz, hiszen három repülőgépe is szerencsétlenül járt az évek során.

Sersztnyev György, a hajózó század parancsnoka elmondta, a MIG-23-as nagyon bonyolult relülőnek számított, de a pápai állomány mindent megtett, hogy a gépek gyorsan hadrendbe állhassanak.- Gyakorlatilag három hónap után az első pilóta már harckészültségi szolgálatot láthatott el - fogalmazott az egykori parancsnok hozzátéve, sajnálatos módon a nagy számú repült óra során voltak olyan események is, melyek nem kellett volna, hogy bekövetkezzenek - utalt a műszaki, vagy emberi hiba miatt bekövetkezett szerencsétlenségekre.

Az évfordulós rendezvény ötletgazdájától megtudtuk, nagyon fontosnak tartja ezt az alkalmat, hiszen húsz éve ez volt az első megemlékezés a MIG-23-asokról és a szolgálatot teljesítő veteránokról. Simon Róbert Sándor hozzátette, ezentúl öt évente minimum szeretnének találkozni hasonló formában.

A Magyar Néphadsereg Honi Légiereje 12 db MiG–23MF-et és 4 db kétüléses MiG–23UB-t állított hadrendbe 1979-ben. A típus üzemeltetése során 3 db együléses MF és 2 db kétüléses UB semmisült meg.


A képen látható MIG-23-as is a kerek húsz évvel ezelőtti utolsó repülésen volt utoljára levegőben (Forrás: www.simonrobert.hu)

  • 1985. március 21-én a 05-ös lajstromszámú MiG–23MF repülés közben a 31-es törzskeret nem megfelelő hőkezelés miatt bekövetkező törése miatt elvesztette a stabilizátorát. Störk József százados a gépből Csömörnél sikeresen katapultált a becsapódás előtt. A többi 11 db gépen, majd más országok gépein is felfedezték ezt a hibát, a gyártó a típusra azonnali repülési tilalmat rendelt el. Ezt hat hónap múlva oldották fel, a javítás és a berepülés befejezése után.
  • 1990. január 26-án a 16-os lajstromszámú UB-val Beled mellett Reinhardt Róbert százados és Bakó Ferenc ezredes a földnek csapódott. Mindketten meghaltak. A gép elvesztése után kapta a Szovjet Légierőtől 20-as lajstromszámú (nem hivatalosan „Rettegett Ivánnak” nevezett, amit a törzs oldalára is felfestettek, később felső utasításra a feliratot eltüntették) MiG–23UB-t a pápai ezred.
  • 1990. április 20-án a 09-es MiG–23MF-el Cseporán „Csepi” Mihály őrnagy Ajka mellett statikusan feltöltődött felhőbe repült be. A gépet villámcsapás érte, a hajtómű leállt. Mivel az újraindítási magasság alatt repült, a katapultálás mellett döntött, de előtte a gépet elvezette a lakott területek felől. A gép egy halastóba zuhant.
  • 1990. szeptember 16-án a 04-es lajstromszámú MiG–23MF-el Soproni „Sopi” Károly őrnagy a „Nyitott kapuk napja” repülőnap bemutatórepülése közben Pápán lezuhant. A gép a nézők szeme láttára ütközött a földnek, majd a már kigyulladt gép visszaemelkedve, 900-1000 méter repülés után visszazuhant a földre és elégett. Soproni őrnagy pilótahalált halt, az első földetéréskor fellépő elviselhetetlenül nagy G-terhelés miatt azonnal életét vesztette.
  • 1995. szeptember 13-án Katovics Balázs és Mizsei Mihály századosok 14-es lajstromszámú, rádiólokátor nélküli MiG–23UB gépükkel összeütköztek a Taszárról felszálló 16-os lajstromszámú Szu–22M3-mal. A Szu–22-t vezető Katona István őrnagy sikeresen katapultált, gépe Kapolynál lezuhant, a függőleges vezérsíkját vesztett UB pedig a Pápai repülőtér felé vette a kurzust. Takácsi és Gyarmat között, Pápától 7 km-re lezuhantak, mindkét pilóta meghalt.

(wikipedia)

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 07. 15:47, kedd | Helyi

NATO hadgyakorlat egyik központja a pápai légibázis

A Swift Response a Steadfast Defender 2024 részgyakorlata, amely a NATO szövetség keleti térségét helyezi középpontba.

2024. Május 07. 15:22, kedd | Helyi

Méhlegelőt alakítanak ki Pápán

A Városfejlesztő Kft. munkatársai a Külső-Várkertben telepítenek valódi méhlegelőt.

2024. Május 06. 17:55, hétfő | Helyi

Grőber Attila: Van jövőképünk, van programunk!

Több ezer aláírást gyűjtöttek össze a Közösen Pápáért és az Élhető, Gyarapodó Városért Egyesületek, valamint hat ellenzéki párt által támogatott jelöltek, akiket nyilvántartásba vett a választási bizottság.

2024. Május 06. 09:32, hétfő | Helyi

Garázs égett Nagytevelen, rendőrök lőtték ki a gázpalackokat

Nagytevelen egy ingatlan melléképülete teljesen lángba borult május 5-én éjszaka.