2020. április 4, szombat - Izidor

2020. Január 17. 18:01, péntek | Külföld

Több mint 430 millió éves skorpiókat azonosítottak kutatók

Több mint 430 millió éves skorpiókat azonosítottak kutatók, a Föld legöregebb ismert pókszabásújának fosszíliáira a Wisconsin államban lévő Waukesha lelőhely közelében bukkantak.

A fosszíliát még az 1980-as évek elején találták, de mivel a paleontológusok nem tudták, mivel van dolguk, a lelet a Wisconsini Egyetem Geológiai Múzeumába került.

Az Ohiói Otterbein Egyetem kutatócsoportja Andrew Wendruff vezetésével csak 2016-ban kezdte vizsgálni a múzeum gyűjteményét és fedezett fel két skorpióhoz hasonlító fosszíliát. Az állatok torán hét lemezt figyeltek meg. A fiatalabb skorpiófosszíliákon csak hat ilyen lemez van, a ma élőkén öt.

A tudósok megjegyezték, hogy az ősi állat belső anatómiája nagyon jól megőrződött, ami igen ritka ilyen korú fosszíliák esetében. Amikor a két skorpiófosszília anatómiáját összehasonlították a mai skorpiókéval, meglepő hasonlóságokat találtak a keringési rendszerükben és a légzőszervekben. Ez azt jelzi, hogy a skorpiók belső anatómiájának bizonyos részei nem sokat változtak az elmúlt mint 440 millió évben - írta Jason Dunlop, a berlini Természetrajzi Múzeum pókszabásúak osztályának kurátora a Science című folyóirat honlapján.

A kutatók a fosszíliák korát a lelőhelyen talált más állatok fosszíliáinak pontosan meghatározott kora alapján állapították meg.

A kutatók a Scientific Report című tudományos folyóiratban bemutatott tanulmányukban az új fajt Parioscorpio venatornak (vadászó ősskorpiónak) nevezték el.

Azt a szakemberek még mindig nem tudják, hogy a P. venator a szárazföldön vagy vízben élt. 450 millió éve a Waukesha térség egy meleg, sekély óceán volt. A magas sótartalom és az alacsony oxigéntartalom miatt az ott élt állatok fosszíliái jól megőrződtek.

A pókszerűek az első állatok között voltak, amelyek szárazföldivé váltak. A szakemberek azonban nem tudják, hogy egyetlen közös ősük jött először a földre, és később ágaztak különböző renddé, vagy egyes rendek egymástól függetlenül váltak szárazföldi élőlénnyé.

2020. Április 04. 17:12, szombat | Külföld

Kínában a járvány halálos áldozataira emlékeztek

A koronavírus-járvány halálos áldozataira emlékeztek Kínában szombaton.

2020. Április 04. 15:06, szombat | Külföld

Virtuálisan lehet bebarangolni a leghíresebb egyiptomi lelőhelyek és múzeumok egy részét

Virtuálisan lehet bebarangolni Egyiptom leghíresebb régészeti lelőhelyeinek és múzeumainak egy részét az észak-afrikai ország turisztikai és régiségügyi minisztériuma által elindított kezdeményezés keretében.

2020. Április 04. 14:07, szombat | Külföld

Donald Trump: ajánlott, de nem kötelező a szájmaszkok viselése a járvány idején

Ajánlott, de nem kötelező a szájmaszkok viselése az új típusú koronavírus-járvány idején az Egyesült Államokban

2020. Április 04. 11:01, szombat | Külföld

Egyetlen nap alatt csaknem 1500-zal nőtt a halottak száma az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban egy nap alatt csaknem 1500-zal nőtt a koronavírus halálos áldozatainak száma a Johns Hopkins egyetem és kórház péntek esti összesítése szerint. Közben Oregonban egy 104 éves férfi meggyógyult.