2020. január 19, vasárnap - Sára

2019. Október 25. 07:15, péntek | Bulvár
Forrás: Kriják Krisztina, az MTI tudósítója jelenti:

Kutyákat használnak régészeti leletek feltárására horvát archeológusok

Különleges kiképzésben részt vett kutyákat használnak horvát archeológusok régészeti leletek feltárására, amelyet tanulmányban is bemutattak a Journal of Archaeological Method and Theory című tudományos folyóiratban.

A három belgajuhász, Panda, Sattwe, Mali és egy németjuhász kutya, Arwen, öt időszámításunk előtti 8. századi sírhelyet szagolt ki és észlelt korábban feltárt sírokat is a 2015 óta Drvisica és Karlobag településeken, a horvát tengerparthoz közeli Velebit-hegységben.

Vedrana Glavas, a zárai (Zadar) régészeti kutatások vezetője és Adrea Pintar, a horvát hegyimentő szolgálat (HGSS) nyomkereső kutyáinak kiképzője a régészeti leletek felfedezéséről írt tanulmányukban elsőként számoltak be olyan kutyákról, amelyeket "biológiai detektorokként" használnak a régészetben.

Drvisica településen öt feltárt sírból négyben találtak emberi maradványokat, amelyeket szénizotópos kormeghatározással és régészeti leletanyag-elemzéssel az időszámítás előtti 8. és 1. századra datálnak a régészek.

A leleteket "vak keresés" és "kétszeres vak keresés" módszerrel fedezték fel. A "vak keresésnél" a kutyák és a vezetőik nem tudják, hol a sír, a régészek vezetője azonban feltételezi azt. Míg a "kétszeres vak keresésénél" senki sem tudja, hol kell keresni. A sírhely nem látható a föld felszínén, és nem lehet tudni, merre találhatók a nyomra vezető szagok. A kutyákat minden esetben megszokott sorrend nélkül, véletlenszerűen engedik a vizsgált területre.

A kutatások megmutatták, hogy a különleges kiképzésben részt vett kutyák akkor is kiszagolják az emberi maradványokat, ha azok nagyon kis mennyiségben vannak a feltráandó területen, ez esetben a 3000 éveseket is.

A régészet vezetője szerint a meszes talajnak köszönhető az, hogy megmaradtak a szagok.

A kutyák a szagot követik, de nem azonosítják a holttest pontos helyét, ezért elemezni kell a munkájukat, és figyelembe kell venni a különböző geológiai adottságokat - hangsúlyozta a kutató.

Bűnügyek feltárásban már mindennapos az emberi maradványokat kereső kutyák használata, de nem gyakori, hogy az ilyen kutyákat történelmi sírok detektálásra használják - írták a kutatók.

2020. Január 18. 17:03, szombat | Bulvár

Hőszabályozó, szennyező anyagokat felfaló falfestéket alkottak kutatók

Hőszabályozó, energiát megtakarító, a szennyező anyagokat felfaló és a szén-dioxid-kibocsátás csökkenését segítő falfestéket fejlesztettek a Liverpooli Egyetem kutatói.

2020. Január 17. 16:29, péntek | Bulvár

Vádat emeltek a szexuális zaklatással vádolt francia filmrendező ellen

Eljárás indított csütörtökön a párizsi ügyészség Christophe Ruggia francia filmrendező ellen, akit Adele Haenel színésznő azzal vádol, hogy 12 és 15 éves kora között rendszeresen zaklatta szexuálisan

2020. Január 16. 12:00, csütörtök | Bulvár

Újabb világsztárok kerültek be a Rock & Roll Hírességeinek Csarnokába

Whitney Houston, T. Rex és a Depeche Mode is bekerül 2020-ban a Rock & Roll Hírességeinek Csarnokába.

2020. Január 15. 08:47, szerda | Bulvár

Bárányos Zsoltnak sikerült

Az Andonik Sport Online Magazin házigazdája, Haddad Henrik, azaz Ricky és a sokszoros válogatott labdarúgó, Nagy Anett ezúttal az egykori kiváló focistát, Bárányos Zsoltot kérdezte a sporthoz fűződő viszonyáról.