Városlista
2025. december 5, péntek - Vilma

Hírek

2025. November 12. 10:01, szerda | Helyi

ISKOLAÉRETTSÉG - Nehéz kérdés… menjen vagy maradjon?

ISKOLAÉRETTSÉG - Nehéz kérdés… menjen vagy maradjon?

Mikor kezdje meg általános iskolai tanulmányait a gyermek?

Munkám során minden nevelési év szeptemberétől kezdődően tömkelegével találkozom a kérdéssel: Mit gondolok, vajon elmehet-e iskolába a gyermek?

Szeretnék a Kedves Szülőkkel megosztani néhány tapasztalaton alapuló gondolatot…

Hallgassunk a megérzéseinkre, a szülői szív nem hazudik. Vannak olyan esetek, amikor nincs tesztekkel kimutatható kognitív képességbeli elmaradás, gyengeség vagy nehezítettség, a gyermek képes figyelmét életkorának megfelelő tartóssággal koncentrálni, fizikális paraméterei is lehetővé teszik az iskolakezdést, nincsenek a háttérben meghúzódó pszichés problémák sem. Mégis felvetődik a szülőben a gondolat, maradhatna további egy évet óvodában, mert „olyan játékos még, könnyen elkeseredik”, stb.

Csak azért ne adjuk a gyermeket iskolába, mert „lemarad” a tanár néniről, akinek az osztályába szeretnénk, hogy járjon! Amennyiben a kisgyermek nem érett az iskola megkezdésre, ezzel véleményem szerint kárt okozunk, hiszen a gyermek nem rendelkezik még olyan alapokkal, amelyek alkalmassá tennék őt a rá váró tudás biztos elsajátításra.

Semmiképpen ne adjuk a gyermeket iskolába csak azért, mert a nagymama, az anyós, a nagybácsi, a szomszéd azt mondja!

Gyakorta találkozom olyan esettel is, amikor látom, hogy a gyermek képességeihez, lelkéhez nem adna hozzá semmi többet további egy év óvodai nevelés. Sőt, inkább regresszióba esne a további egy évben. Ilyenkor hallom az érvet, „de olyan figyelmetlen még”, erre szoktam azt mondani, van az a típusú gyermek, aki figyelmetlen is marad, hiszen örökmozgó, ilyen típusú személyiség.

Most pedig vegyük sorra az iskolaérett gyermek általános jellemzőit!

– a felsorolt jellemzők a normál, átlagtól nem eltérő fejlődésmenetű gyermekekre vonatkoznak –

A biológiai és pszichés érés eredményeként létrejövő fejlettségi szint az iskolai éltre való alkalmasság. Azoknak a funkcióknak a megléte, melyek alapfeltételei az eredményes iskolai tanulásnak.

Fizikális paraméterek

  • Testsúly, testmagasság (110-120 cm, 18-20 kg genetikától függően)

  • Alakváltozás megkezdődése

  • Fogváltás megkezdése párhuzamosan a kéztőcsontosodás erősödésével

  • Megfelelő egészségi és fizikai állapot

  • Érzékszervei épek

  • Testi szükségletük késleltetése, irányítása

  • Nagymozgások és finommozgások összerendezettsége; megfelelő egyensúlyérzék

Pszichés és szociális feltételek

  • Várja az iskolát, szeretne oda járni, készül rá „hamarosan iskolás leszek”

  • Az alapvető szabályok betartására képes

  • Betartja az utasításokat, együttműködő, felnőtteknek szót fogad

  • Késleltetni tudja az igényei kielégítését (képes várni az ivással, míg kicsengetnek)

  • Kudarctűrő képessége megfelelő szinten fejlett

  • Képes barátságok kialakításra idegen környezetben is

Kognitív érettség (a teljesség igénye nélkül)

  • Feladattudata, feladattartása életkorának megfelelő szinten kialakult

  • Figyelme összpontosításra képes (leköthető 20-25 percig)

  • Munkatempója megfelelő

  • Kezessége biztonsággal kialakult

  • Finommotorikus és grafomotorikus képességei életkorának megfelelő mértékben fejlettek

  • Beszéde tiszta, folyamatosan, nyelvtanilag helyes, szókincse gazdag

  • Általános tájékozottsága rendben (név, lakcím, szülők teljes neve, testvérek neve, életkor)

  • Szabályt követ; szeriális képességei megfelelően fejlettek

  • Saját testét ismeri, jól tájékozódik rajta (jobb kéz, bal kéz)

  • Térben-, síkban és időben életkorának megfelelő szinten képes eligazodni

  • Képes rövid- és hosszútávon is emlékezni látott és hallott dolgokra (vizuális-, verbális emlékezet

  • Képes látni és megfogalmazni egyszerű logikai összefüggéseket (eseményképről mondatokat alkotni pl.)

  • Felismeri a rész-egész viszonyt, a kisebb-nagyobb, kevesebb-több fogalmakat biztonsággal alkalmazza

  • Számfogalma biztonsággal kialakult a 6-os számkörben

Első körben azt tanácsolom, hallgassunk az óvodapedagógusokra, hiszen ők vannak a legtöbbet a gyermekkel, ők látják milyen a csoporton belüli viselkedése. Hallgassuk meg, mit mond a védő néni, a gyermek logopédusa, egyéb szakemberek, akikkel kapcsolatban áll.

Ha pedig nem egyértelműen eldönthető a helyzet és van rá lehetőség, azt javaslom, vigyék el a gyermeket komplex képességfelmérésre.

Minden Kedves Szülőnek szeretettel kívánom, hogy a lehető legjobb döntést hozzák meg!

Veletek együtt a gyermekekért!

Szalóky-Szekeres Petra, gyógypedagógus

Ezek érdekelhetnek még

2025. December 05. 07:13, péntek | Helyi

Bejelentették Takács Péter választókerületi elnökségét Pápán

Várhatóan az egészségügyi államtitkár lesz a Fidesz-KDNP képviselő-jelöltje a jövő tavasz országgyűlési választáson.

2025. December 04. 19:52, csütörtök | Helyi

Angliában élő távoli rokon segített a pápai férfinak lakáshoz jutni

Az albérletben élő Gábort angliai rokona egy saját otthonnal ajándékozta meg.

2025. December 04. 18:10, csütörtök | Helyi

Gyűjtés indult a pápai újszülött osztály támogatására

Egy új, korszerű sárgaságmérő készüléket vásárolnának a pápai kórház újszülöttosztálya számára, a Pannonia Reformata Múzeum által elindított adománygyűjtés során.

2025. December 04. 09:18, csütörtök | Helyi

Pápai körforgalomban ütött el egy elektromos kerékpárost