Városlista
2024. május 4, szombat - Mónika

Hírek

2013. Október 19. 05:00, szombat | Belföld
Forrás: orientpress

E-útdíj: reális volt a kormány bevételi terve

E-útdíj: reális volt a kormány bevételi terve

Folynak a tárgyalások a kormány és az unió között az e-útdíj Brüsszel által kifogásolt pontjairól. A fuvarozók már több mint 46 milliárd forintot fizettek be, ami azt mutatja, hogy reális volt a kormány bevételi terve - írja a Napi Gazdaság. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megkezdte a szakértői szintű egyeztetéseket az Európai Bizottsággal.

A tárca szeptember végén mutatta be a magyarországi útdíjszedési rendszer alapvető működését a mobilitáspolitika és közlekedés főigazgatóság munkatársainak. A magyar fél a főigazgatóság vezetőjének küldött megkeresésében is a megbeszélések folytatását javasolta − tájékoztatta a lapot a fejlesztési tárca.

Az EB korábbi véleménye szerint kifogásolható a júliustól alkalmazott útdíjak szintje, számításuk módja és vitatható, hogy megfelelnek-e az uniós előírásoknak. Az NFM változatlan álláspontja szerint viszont Magyarország az Eurovignetta irányelvben foglaltaknak megfelelően határozta meg a díjakat. A minisztérium már tavaly novemberben egyeztetést kezdett az uniós szakértőkkel a díjszintek kialakításáról, annak módszeréről és tartalmáról, az akkor megküldött anyagok alapján. A tervezett díjszintek megfelelőségét megkérdőjelező észrevétel idén augusztusig nem érkezett be a szóbeli konzultáción sem. A tárca a továbbiakban is kész minden szükséges tájékoztatást megadni a nézetkülönbségek tisztázása, a brüsszeli állásfoglalás megalapozott felülvizsgálata érdekében.

A júliusban beindított elektronikus útdíjrendszer keretében 6513 kilométer úton kell fizetniük a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek. Az előző években többször felmerült, hogy a nehéz-tehergépjárművek magasabb összeget fizessenek az utak használatáért, s már 2007-ben kiírták az első e-útdíj-kivitelezői pályázatot, az ötlet azonban akkor meghiúsult. Így a kormányzat csak az e-matricás tarifák folyamatos emelésével tehetett szert nagyobb bevételre. Az e-matrica díja azonban nem emelhető a végtelenségig, ezt az uniós szabályozások sem engedik. A tarifák elérték a felső határt; miközben egy külföldi kamionos alig néhány ezer forint fejében átszáguldhatott az országon, a szomszédos országok − ahol már működik az e-útdíj − útjainak használata ennek többszörösébe kerülhetett. E helyzet kezelésére vette elő újra a kormány az ötletet, amelytől évi 150 milliárd forint bevételt várt (ez valójában mintegy 120 milliárd forint, hiszen le kell vonni belőle azt az összeget, amit korábban az érintett járművek az e-matricával fizettek a sztrádák használatáért).

A kormány bevételi terve reális volt, hiszen július elejétől napjainkig 46,657 milliárd forint folyt be az elektronikus útdíjból − mondta lapunknak Kibédi-Varga Lajos, az E-útdíj Projekt szakmai projektszóvivője. A díjfizetés kétféle módon történhet: viszonylati jeggyel, illetve fedélzeti egységgel, ezek megoszlása görgetetten 63,8−36,2 százalék. Az e-útdíjrendszerben eddig 29 574 ügyfelet regisztráltak, több mint 103 ezer járműhöz kapcsolódva.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 03. 13:47, péntek | Belföld

KSH: a benzin 3,2, a dízel 2,4 százalékkal drágább Magyarországon a régiós átlagnál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 639, míg a régiós országokban 619 forint volt.

2024. Május 03. 13:42, péntek | Belföld

46 ezer fát ültettek el eddig az Országfásítási programban

Meghaladja a 46 ezret az Országfásítás programban az elmúlt négy évben elültetett fák száma

2024. Május 03. 06:43, péntek | Belföld

Nagy Márton: Magyarországon minden adott, hogy Kína logisztikai központja legyen

Magyarországnak versenyképessége javítása érdekében szüksége van a kínai kapcsolatokra, a két ország közötti együttműködés erősítésére

2024. Május 03. 06:38, péntek | Belföld

A Balatonnál az új építésű lakások átlagos négyzetméterára a 3,2 millió forintot is elérheti

A Balaton-parton háromszoros az árkülönbség a legolcsóbb és legdrágább települések új építésű projektjei között: