Városlista
2024. november 1, péntek - Marianna

Hírek

2021. Március 16. 08:32, kedd | Helyi

Újdonság az Autofitnél! Automata váltó olajcsere, a legmodernebb technológiával!

Újdonság az Autofitnél! Automata váltó olajcsere, a legmodernebb technológiával!

MIKOR ESEDÉKES AZ AUTOMATA VÁLTÓ OLAJCSERE? KELL EGYÁLTALÁN CSERÉLNI?

Az automata váltóban lévő olajat is ugyanúgy cserélni kell meghatározott időközönként, mint pl. a motorolajat vagy a fékfolyadékot. Volt időszak, amikor azt mondták régebben a gyártók egyes típusoknál, mint pl. a BMW, hogy „élettartam” olaj van a váltóban. Erre az időszakra tehető a megnövelt szervizintervallumok bevezetése is, ami nagy sikert aratott az autó tulajdonosok körében. Ezt a gyakorlatot azonban az évek során fokozatosan visszavonták, szembesülve a sok idő előtt meghibásodott váltó miatt.

A hibát a váltó belsejéből leváló fém és nem fémkopadékok okozták, ami jelentős mértékben rontotta az olaj kenőképességét. A túlzott szennyeződéstől, iszaptól a működést szabályozó szelepek eltömődtek és ezért sok esetben rángatva kapcsolta a fokozatokat vagy „csúsztak” a fokozatok. Már az elindulás is egy külön tortúrával ért fel, amikor fokozatba téve a váltót csak egy nagy durva rántással volt hajlandó elindulni az autó.

Ha nagyon feketés, égett szagú olajat találunk a váltóban, fémdarabokat, alumínium- vagy bronzkopadékot, lamella- vagy fékszalagmaradványokat is felfedezünk benne, akkor már nem elégséges az olajcsere. Ezeknek a hibáknak a javítása csak nagyon nagy költséggel orvosolható – minimum 500.000 Ft-tól akár az 1 millió feletti költségig – speciális javító műhelyben a váltó szétszerelésével és csak nagyon sok alkatrész cseréjével lehetséges. Ennek a megelőzésére bizonyos időközönként cserélni kell az olajat.

NEM ELÉG, HA CSAK PÁR LITER FOLYIK KI

Az elmúlt években a csere során alkalmazott akkori technikai színvonalon csak az olajtöltet maximum 30-50%-át tudtuk lecserélni és így a rendszerben nagy mennyiségű használt olaj maradt. Ennek az a műszaki magyarázata, hogy a váltó belsejében van egy alkatrész – laikusként / konyhanyelven „kuplung” de a szakmában citrom vagy konverter a neve – aminek a belsejéből nem tud kifolyni az olaj, mivel az egy zárt tér. Már ezzel a részleges olajcserével is jelentősen lehetett csökkenteni a meghibásodásokat.

AMIRŐL NEM SZOKTAK MÉG BESZÉLNI

Nagyon nagymértékben függ az autóban lévő olajak csere periódusa a használat módjától. Csak városi használat? Sok az utánfutó használat? Nagyon sportosan vezetünk, netán tuningolt az autó, esetleg a hegyvidéken járunk? Ezek mind-mind befolyásolják az olajak élettartamát, legyen az motor olaj, netán váltóolaj. Ilyen esetekben mindig rövidebb intervallumot válasszunk, akár felét is az előírtnak.

MEGFELELŐ KARBANTARTÁSSAL MEGSOKSZOROZ-HATÓ A VÁLTÓ ÉLETTARTAMA, EZENKÍVÜL MŰKÖDÉSE KOMOLYAN KIHAT A MENETKOMFORTRA IS

Ezért is lett kifejlesztve az autógyártókkal közösen a mai technikai színvonalnak legjobban megfelelő professzionális átáramló olajöblítéses technológia.
Ezzel a gyárak által is elfogadott automata készülékkel a teljes olaj mennyiséget, kb. 98%-ban le tudjuk cserélni, ellentétben a régi módszerrel, amivel csak a teljes mennyiség 30-50%-a volt lecserélhető. A csere előtt egy speciálisan erre a célra kifejlesztett tisztító adalékkal járatjuk az autót, hogy a szennyeződések maradéktalanul feloldódjanak, és csak ezután cseréli le a gép automatikusan a teljes mennyiséget. Így garantálni tudjuk az automata váltó maximális és hosszútávú költségmentes működését.
Mára már a legtöbb gyártó felhagyott az élettartam olaj filozófiájával és módosított a szervizelési előírásain.

MÉGIS AKKOR MIKOR KELL CSERÉLNEM AZ OLAJAT?

Szakértők azt javasolják, hogy 60.000-80.000 km között cseréljük az olajat a hidraulika szűrővel együtt. Van olyan autótípus, mint a Honda Jazz, ahol a CVT váltó olajcseréje 40.000 km megtétele után esedékes. Az automata váltó olajcseréje is fontos karbantartás, mert csak így kerülhető el a későbbi váratlan akár millió feletti kiadás is. Átlagos futás teljesítmény mellett kb. 3-4 évente kell cserélni az olajat.

MENNYIBE KERÜL AZ AUTOMATA VÁLTÓBAN
AZ OLAJCSERE?

Az automata váltó olajcsere drágább a magasabb anyagköltség és munka ráfordítás miatt. Hidraulika szűrő csere, tisztító adalék, rendszer átmosás, a megbontás és járatás során keletkezett hibakódok törlése, olajszint beállítása. Közel 40-50%-kal több olajra van szükség a rendszer átmosása miatt, mint a teljes feltöltési mennyiség.
Ami az árakat illeti, az automaták olajcseréje cirka 60-100 ezer forintos tétel, de ez erősen függ a váltó méretétől és a szűrő árától (ha cserélhető). Megesik, hogy ez utóbbi meglepően olcsó, tízezres tétel, a másik véglet, amikor 70-100 ezer forint egyes német prémium típusoknál. Ilyenkor a számla végösszege inkább a kétszázezer környékén jár. Ám tudjuk, hogy automata váltó javítás gyakorlatilag nincs félmillió alatt, ellenben gyakran van fölötte, tehát nem kérdés: megéri foglalkozni a rendszeres olajcserével, már csak azért is, mert a folyamat, próbautastól-mindenestől belefér egy fél napba.

AZ OLAJCSERE NEM JAVÍTÁS, HANEM KARBANTARTÁS

Azért van rossz hír is: ahogy egy szétkopott motornál sem megoldás egy olajcsere, az ugró, rántva kapcsolgató automatán sem segít, ha mondjuk 250 ezer km-nél jut az tulaj eszébe, milyen jó ötlet is lenne végre lecserélni az olajat. Az olajtöltet cseréje megelőző karbantartás, tehát ha már baj van, nem segít. Illetve, ha nincs is baj, sokat futott váltó esetében az olajcserét végző szakember elgondolkodik, hogy nem indul-e vándorútra valami lerakódott szmötyi az automatában. Megesik bizony, hogy a csere után a hidraulikatömböt szét kell szedni és kipucolni, mert a próbaúton mondjuk a váltó nem hajlandó kettes fölé kapcsolni. Az ilyen bajok elkerülésére használnak váltóöblítő adalékot a cserénél, amit az üzemmeleg váltóba kell tölteni és vele járatni – de mindenre ez sem megoldás.
Ha a váltó rossz, meg kell javítani, az olajcsere viszont nem javítás .Ám az sem véletlen, hogy a csere előtt is van egy próbaút nálunk, mert ha a váltó nem működik rendesen, akkor inkább továbbküldjük egy automaták javításával foglalkozó műhelyhez.

AUTOFIT EXTRA KFT. Pápa, Celli út 65. Tel.: 30/585-3813, 89/830-200
Nyitva: hétfő-péntek 8-17, szombat 8-12 óráig E-mail: info@autofitextra.hu

Ezek érdekelhetnek még

2024. Október 31. 20:05, csütörtök | Helyi

Kiváló hangulatú halloweeni rendezvény a Gombkötő utcában

Így lesz egyetlen ember ötletéből egy fél várost megmozgató rendezvény. Rém jó este volt a Gombkötő utcában!

2024. Október 31. 20:02, csütörtök | Helyi

Rendőrök a temetőkben!

A Pápai Rendőrkapitányság kiemelt figyelmet fordít az ünnepi időszakban a Pápán temetőkbe látogatók biztonságára.

2024. Október 30. 15:09, szerda | Helyi

Grőber Attila: Pénzügyileg nehéz helyzetben vagyunk

A város polgármestere az elmúlt hónapban rengeteg egyeztetést folytatott le, többek között a város pénzügyi helyzetét is áttekintette.

2024. Október 30. 13:11, szerda | Helyi

Figyelnek a temetők biztonságára a rendőrök, de a lakosság óvatosságát is kérik

Veszprém vármegyében az egyenruhások idén is kiemelt figyelmet fordítanak a temetőkbe látogatók és a közlekedők biztonságára.